Het dagboek van twee petrolheads #2

7 november 2017

Goed verstopt op een industrieterrein in het Nederlandse Loosdrecht in een onopvallend pand wordt het onmogelijke mogelijk gemaakt. Daar bouwen Carel van Helsdingen en Alex Zeeman van Top Hat aan hun droom, of beter gezegd na een stuk sturen in hun creatie; onze droom!

De Land Rover Defender is natuurlijk een icoon sinds de introductie op 30 april 1948 en tot voor kort onafgebroken in productie geweest. Het model kan zich daarmee gerust scharen in het rijtje van illustere modellen als de Porsche 911 en Mini Cooper. Er is alleen één duidelijk verschil, de Defender blinkt niet uit in goede rijeigenschappen op de openbare weg.

 

Wat begon met het exporteren van Defenders naar de USA is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in het bouwen van de ultieme Land Rover Defender met zelfs een vestiging in Amerika, hun belangrijkste afzetmarkt. Samen met Koni hebben ze daar na veel testwerk een onderstel ontwikkeld wat elke verwachting te boven gaat, inclusief loeiers van remmen van AP Racing. Maar de verrassing zit onder de kap, een V8 small block uit de Chevrolet Corvette gekoppeld een een handgeschakelde versnellingsbak. Het resultaat is een 565pk(!) sterke zeecontainer met een wegligging die iedereen versteld doet staan.

Geheel naar wens kan je daar een exemplaar laten bouwen, wij zijn in ieder geval verkocht en zouden voor een onopvallende zwarte gaan met korte wielbasis en enkel achterwielaandrijving. Bijkomend voordeel is dat je met de Defender nog altijd op veel sympathie mag rekenen en bij tijd en wijle en moderne sportauto het nakijken kan geven. Als je genoeg geld achterlaat zou een vermogen tot wel 1.000pk mogelijk zijn!

Bekijk hier de video van Top Hat:

Wil je meer informatie? Kijk dan op de website van Top Hat Classics. Wij zijn in ieder geval helemaal verkocht van deze alleskunner, je kan je vrouw er gerust de kinderen mee naar school laten brengen, en jij waarschijnlijk ook als je deze Defender op anabolen hebt ervaren.